Monday, September 27, 2010

T.E.N.S.I=A.S.S.I.G.N.M.E.N.T


Lately nie mmg sgt byk aq nye assignment.SGT BYK!Sampai tertekan aq.Tp aq taw yg bkn aq sorg jep yg ade byk assignment(nk sedapkan ati sendiri.)Hehehehehehe......

Lantaran tekanan jiwa,penderaan jiwa dan beban assignment yg terlalu berat x tertanggung,mari kite try something utk release sket tahap tensi dalam diri kite(copy paste dari web,heeeeee):


1. Bersikap realistik terhadap pekerjaan/tanggungjawab anda;
Akui kekuatan dan kelemahan diri. Sentiasa berfikiran positif. Cuba melakukan yang terbaik di dalam pekerjaan. Memupuk sikap seronok bekerja/belajar.
2. Merancang kerja anda;
Kendali masa anda dengan baik. Beri keutamaan pada kerja yang penting. Jangan bertangguh. Elakkan daripada membawa kerja pulang ke rumah. Jika anda seorang pelajar, kerja rumah adalah sesuatu yang tidak dapat dielakkan. Namun begitu, cuba habiskan kerja rumah anda pada masa lapang di sekolah. Mengagihkan kerja dengan baik.
3. Meningkatkan kemahiran menyelesaikan masalah;
Lihat masalah dengan rasional dan rancang penyelesaian secara sistematik. Senaraikan semua masalah mengikut keutamaan dan langkah-langkah mengatasinya. Nilaikan kesesuaian pada setiap langkah penyelesaian. Ambil tindakan secara wajar.
4. Menerima sebarang perubahan dengan sikap yang wajar;
Sentiasa bersikap terbuka terhadap apa jua perubahan yang berlaku. Bersikap realistik terhadap segala perubahan dan mampu menerima keadaan yang di luar kawalan anda. Bersikap positif dalam persekitaran yang mencabar.
5. Amalkan komunikasi yang berkesan;
Biarlah bersikap lembut tetapi tegas daripada bersikap agresif. Luahkan pendapat anda dengan sopan, tegas, dan jelas. Hormatilah pandangan rakan anda.
6. Semaikan semangat bermasyarakat;
Jalinkan persahabatan dengan rakan-rakan anda. Senaraikan individu dan organisasi yang mampu membantu anda menangani sebarang masalah. Berkongsi masalah anda dengan mereka yang sedia mendengar dan boleh mempercayai. Luangkan masa anda untuk membantu rakan yang bermasalah.
7. Amalkan cara hidup sihat;
Luangkan masa untuk berehat dan bertenang. Amalkan bersenam, pemakanan yang sihat, tidur yang mencukupi. Jangan merokok, jauhi diri dari arak dan dadah. Amalkan nilai-nilai murni dan berpegang teguh pada ajaran agama.
S.EL.A.M.A.T.M.E.M.B.U.A.T.A.S.S.I.G.N.M.E.N.T <3

2 comments:

ryna_marina said...

jd follow blog ak k..rynamarina.blogspot.com

Mag said...

yoep!!!

follow kau.. hahaha
-azreen zulkeflee

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...