Sunday, June 26, 2011

Best Ke Masuk U Nie ?

Assalamualaikum sume blogger blogger sekalian !
Moh sini saya nak bercerita sikit. Nie pengalaman saya
sejak masuk UTM setahun yang lepas.
Kepada adik adik yang akan masuk U bulan 9 nanti,
bersedialah fizikal dan mental anda. Huahuahua...

Pembelajaran kat Universiti nie takde la beza
sangat dengan Matrik sebab dye amalkan sistem semester gak.
Cuma culture shock je la yang akan meng"shock"kan korang !
Beselah, korang tak penah masuk U, alih alih masuk lak.
Memang culture shock la, saya pon same gak.
Tapi kalau kat Matrik, lecturer pon saya panggil cikgu.
Macam sekolah gak, kita disuap segalanya, notes dll.
Tapi kat U, notes sume bagai carik sendiri ye adik adik.
Kalau nasib baik, ada gak lecturer korang bagi notes.
Pandai pandai la nak hidup, dah nama pon Mahasiswa.

*Nie la pintu gerbang utm. dulu saya kompius dgn pintu gerbang nie =.=

Sistem pemarkahan pulak jauh beza dgn Matrik.
Kalau Matrik, macam sama dengan sekolah.
Kalau U, boleh jadik 40% final exam, 60% assignment bagai.
60% tu termasuk kehadiran ke, studio ke, assignment ke.
Bagi orang macam saya, AAARRRGGGHHH !
Saya tak suke, aq nak 60% final exam.
Sebab saya suke ponteng kuliah. HAHAHA.

Kat U jugak, korang kena berbaik dengan lecturer korang.
Sebab pointer korang bergantung dengan lecturer.
Yes, kalau lecturer korang tak suke korang abes la.
Nasib baik saya nie baik dengan lecturer.
*eleh wat baik pon pointer saya jatuh gak, huhu.

Pastu, Fakulti korang bukannye dekat sejengkal.
Jauh ! Nak menapak pergi Fakulti da macam ape.

*perghhh ko bayangkan, blok korang kat hujung, fakulti pon hujung sana.
Boleh patah kaki ari ari jalan.

Sampai sampai penat, pastu ngantuk tak dapat fokus.
*nie utk orang macam saya la.don't try this at home k.

Saya nie jenis yang jakun kalau nampak benda baru.
For example, saya sangat teruja dengan foreigner foreigner nie.
Lagi lagi kalau orang putih ngan Korea. WAH TERUJANYE !
*walao weyh. teruja seyh.

*tapi mereka tak secantik/sekacak ini. please jangan kecewa.

Saya pernah nampak orang Korea tgh bual bual.
Saya pon curi curi dengar la. Aaaaaahhhhh !
Da macam dalam drama Korea.
Kawan saya paling takut dengan foreigner yang
dari timur tengah sana, yang kulit gelap semua tu.
*skg dye da dpt biasakan diri.

Mengenai bajet dan perbelanjaan, depends la.
Kalau korang dpt tajaan JPA ke Yayasan ke untunglaahhh !
Kalau macam saya PTPTN je, tak cukup.
Tak kisahlah PTPTN ke JPA ke kenalah berjimat cermat.
Kerana berjimat cermat itu amalan mulia ye adik adik.

Oke la sampai sini je ye adik adik.
Masuk U nanti amalkan ape yang saya buat tu ye.
Jadik orang yang berguna, belajar rajin rajih. Ececeh.
Adios.*selamat masuk U.

(p/s: jangan berlagak bila da masuk U nanti, Tuhan marah taw.)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...